In Spanje schieten de makelaarskantoren weer als paddenstoelen uit de grond

‘Een ezel stoot zich in het gemeen niet tweemaal aan dezelfde steen’, zegt het spreekwoord. Het ziet er naar uit dat de makelaars in Spanje en de Spaanse projectontwikkelaars dat wél weer gaan doen.

Jaren van explosieve groei Spaanse woningbouw
Kijken we eerst even terug naar de Spaanse onroerendgoedmarkt. Tussen 1990 en 2008 werd de Spaanse kust helemaal volgebouwd met appartementengebouwen en chalets. Op elke straathoek opende een makelaar zijn kantoor en in het straatbeeld overheersten de bouwkranen. 

Tijdens de crisis verdwenen 70% van alle makelaars
Tijdens de economische crisis die in 2008 begon en enkele jaren duurde, was het aan de Spaanse kust vooral de bouw- en onroerendgoedsector die een enorme klap kreeg.

Iedereen was het erover eens: de kust was wel erg vol gebouwd en er was wel heel veel gespeculeerd. Er gingen dan ook veel projectontwikkelaars failliet en waar ooit makelaarskantoren hadden gezeten, prijkte een leeg lokaal, of een kapperszaak, of een bar. Zeventig procent van alle makelaarskantoren in Spanje verdween tijdens de ergste crisisjaren.

Heropleving
In 2012 was het ergste van de crisis voorbij, vooral in noordelijker streken van Europa. Het vertrouwen in de toekomst nam toe en Britten, Nederlanders, Belgen en ook mensen uit andere landen vonden het weer een goed idee om een huis te kopen in het fijne Spaanse klimaat. Er werden weer voorzichtig vergunningen aangevraagd voor bouwprojecten. De eerste kranen verrezen en vooral het enorme aanbod aan leegstaande woningen in Spanje trok weer klanten. En zie daar: ook het aantal makelaars begon weer te stijgen.

Cijfers
Volgens recente gegevens van het Spaans Nationaal Instituut voor de Statistiek (INE) werden er alleen in het jaar 2017 in heel Spanje 10.627 nieuwe bedrijven opgericht die zich bezighouden met makelaardij, financiering of verzekering van onroerend goed. In de eerste zeven maanden van 2018 kwamen er nog eens 7.193 bij. Het aantal mensen dat op op 1 juli van dit jaar in heel Spanje werkzaam was in de makelaardij ligt met 149.100 zelfs hoger dan op de toppen van de "bouwboom" van voor de economische crisis.

Wildgroei
Het probleem in de Spaanse makelaardij is dat, sinds een wetswijziging in het jaar 2000, iedereen die een telefoon heeft en kan lezen en schrijven, een makelaarskantoor kan beginnen. Er is geen enkel diploma voor nodig. Daardoor zijn er onder de makelaars die nu menen mee te kunnen liften op de nieuwe ‘boom’ , veel die geen enkele kennis van zaken hebben. Volgens de voorzitter van de Madrileense makelaarsvereniging "Amadei" staat er bij veertig procent van de ‘nieuwe’ makelaarskantoren, een persoon aan het hoofd die geen enkel verstand heeft van de makelaardij. 

Opletten voor snelle jongens
De voorzitter van het college van Makelaars in Madrid waarschuwt voor de praktijken van sommige van deze ‘nieuwe’ makelaarskantoren. Volgens hem worden er soms honoraria in rekening gebracht aan de verkoper terwijl de koop nog niet eens is gesloten. Of de makelaar houdt een deel van de aanbetaling achter terwijl die voor de verkoper zou moeten zijn. De makelaarskantoren die willen mee surfen op deze nieuwe ‘boom’ in de onroerend goedmarkt zijn vaak van snelle jongens. Vaak zijn het mensen die ook tijdens de vorige "boom" al iets in de huizenbranche deden, maar die tijdens de crisis verdwenen. Anderen komen uit de horeca of uit een heel andere sector en denken snel geld te kunnen verdienen met de verkoop van onroerend goed nu de vraag weer zo toeneemt.
Vaak hebben ze geen verstand van zaken. Ze besteden weinig tijd aan het uitzoeken en legaliseren van papieren of het goed voorlichten van de huizenkopers. En dat kan de koper duur komen te staan. Zo schrijft de voorzitter van het Spaanse makelaars college uit Madrid in de Spaanse krant "El País"

De betere kantoren hebben wél de crisis overleeft
In de makelaardij is het een goed teken dat een kantoor ook is blijven bestaan tijdens de crisisperiode. Dit geldt in de makelaardij misschien nog wel meer dan in andere sectoren.
De betere makelaarskantoren vind je in de groep van kantoren die de crisis wel hebben overleeft. Dat zijn de kantoren die kunnen bogen op jaren van ervaring. Die ervaring vormt uiteindelijk de meerwaarde van de makelaar als je een huis in Spanje gaat kopen.

Bronvermelding: Artikel uit de Spaanse krant "El País" van 5 oktober 2018.